Türkiye’nin ABD ilişkilerinde 100 milyar dolar hedefi
DEİK/Türkiye-ABD İş Kurulu (TAİK) ve Amerikan Şirketler Derneği (AmCham Turkey), Türkiye ile ABD arasındaki ikili ilişkilere ilişkin 2023 yılının ilk altı ayına ilişkin değerlendirme yaptı.
TAİK ve AmCham Turkey, Türkiye ile ABD arasında 200 yıla yakın bir geçmişe sahip ikili ekonomik ilişkilerin 2023’ün ilk yarısında ivme kazanmaya devam ettiğinin altını çizdi.
AmCham Türkiye Yürütme Konseyi Lideri Tankut Turnaoğlu, iki ülke arasındaki stratejik bağın anahtarının ticaret ve yatırım olduğuna dikkat çekti. Turnaoğlu, “AmCham Türkiye olarak Türkiye ekonomisine yılda 60 milyar dolar katkı sağlayan ABD merkezli 125 şirketi temsil ediyoruz ve ana hedefimiz ülkemizi küresel pazarlara taşıyan bir güç olmak” dedi.
Turnaoğlu, Türkiye ile ABD arasında yaklaşık 200 yıllık bir geçmişe sahip ticari çıkarların her geçen gün gelişmeye devam ettiğinden bahsederken AmCham, Türkiye’nin 5 önceliği kapsamında gözlemledikleri gelişmeleri şöyle sıraladı: Katkı sağlamaya devam ediyoruz. Türkiye ile ABD arasındaki ticaret hacmi son 12 ayda 15,9 milyar doları ihracat, 15,4 milyar doları ithalat olmak üzere 31,3 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti. Her zaman söylediğimiz gibi Türkiye dünyada çok az ülkenin sahip olduğu bir potansiyele sahiptir. ABD firmalarının devam eden yatırımları da bu görüşü desteklemektedir. Üyelerimizden Mondelez International, son 5 yılda 110 milyon dolarlık yatırım aldı ve yüksek sağlık standartlarına uygun olarak Türkiye’den ABD’ye 60 milyon doların üzerinde eser ihraç etti. Gıda bölümünde Türkiye’den çevre ülkelere ihracat için yapılan 100 milyon dolarlık bir diğer değerli yatırım ise Kraft Heinz tarafından yapıldı. PwC ile birlikte hazırladığımız Türkiye’deki Amerikan yatırımlarını inceleyen rapora göre, Amerikan şirketleri genellikle uzun vadeli yatırımlar yapıyor ve yatırım kararlarını 7-10 yıllık perspektiflerle veriyor. Geçen yıl oyun, perakende gibi birçok dalda satın almalarla start-up ekosistemine giren Amerikan şirketlerini de gözlemledik. Bunun en güncel örneği olarak halka arz ile 60 milyon dolar civarında yeni kaynak yaratan üyemiz Martı Teknoloji, 13 Temmuz’da New York Borsası’nda gong çaldı.”
Turnaoğlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“AmCham’ın ikinci önceliği olan Türkiye’nin bölgesel merkez olma rolünü güçlendirmek için Orta Asya ve Kafkasya bölgeleriyle karşılıklı bağlantıların geliştirilmesine önem veriyoruz. Ülkemizdeki bazı Amerikan şirketleri Türkiye’yi bölgesel merkez olarak konumlandırıyor. Öyle ki derneğimizin yaklaşık 20 üyesi Türkiye’den 80’e yakın ülkeyi yönetmektedir. Ekosistemimizde yer alan Türk şirketlerinin küresel değer zincirine daha fazla katılımını sağlamayı hedeflediğimiz üçüncü önceliğimiz kapsamında çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Örneğin P&G Türkiye olarak yurt içindeki 82 tedarikçimiz yurt dışındaki P&G şirketlerine yaklaşık 140 milyon dolarlık hammadde ihraç etti. Türkiye yetenek yönetimi açısından da değerli avantajlara sahip. Bu öncelik kapsamında iki yıldır sürdürdüğümüz ‘Küresel Türkler’ isimli projemizin bulguları, Türkiye’de büyüyen ve daha sonra yönetici rolleri üstlenen ‘1000 Küresel Türk’ün yetenek haritasını ortaya koyuyor. Küresel Türkler projemizin sonuçlarını açıklayacağımız lansmanı da Eylül ayında ABD’de yapmayı planladığımız Washington ziyaretinin ardından gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Amerikan şirketlerinin Türkiye ile olan ilgisi ticari olduğu kadar toplumsal dayanışma ve sürdürülebilirlik alanında da ön plana çıkmakta ve bizim için bir diğer önceliği oluşturmaktadır. Örneğin, sürdürülebilirlik odaklı üyemiz Dow ve Aksa Holding’in ortak yatırımı olan Dow Aksa, rüzgar kanadını daha verimli ve daha hafif hale getirmek için yaptığı karbon elyaf yatırımıyla AmCham Yatırım Ödülü’nü kazandı. Ayrıca şubat ayındaki depremin ardından konuyla ilgili çalışmalara katkı sağlamak isteyen ABD’li firmalar da bizimle iletişime geçmeye devam ediyor.
“100 milyar dolar ticaret hacmi hedefi için 13. Türkiye Yatırım Konferansı’nı Eylül’de yapacağız”
TAİK Lideri Mehmet Ali Yalçındağ, Temmuz ayında Vilnius’ta gerçekleşen NATO Zirvesi’nin Türkiye-ABD ilişkilerinde yeni bir süreci başlattığını belirterek, “Bu ivme ile ticari bağlantılara daha da ivme kazandırmak istiyoruz. Türkiye’nin Rusya-Ukrayna geriliminde arabulucu rolünü üstlenmesi ve tahıl koridoruna liderlik etmesiyle başlayan süreç, geçtiğimiz günlerde sona ermesine rağmen, ülkemizin stratejik ortak olarak ne kadar değerli olduğunu gösterdi. Türkiye-ABD ticari ilişkilerinin temel taşlarından biri olan savunma sanayiindeki iş birliğinin önümüzdeki dönemde hız kazanacağını görüyoruz. IDEF 2023’e başta ABD Büyükelçisi Jeffry L. Flake olmak üzere 50 Amerikalı iş insanının katılımı, ABD’nin savunma sanayii alanında da iş birliğine açık olduğunu hissettiriyor. TAİK olarak yıl sonunda düzenleyeceğimiz 39. American Turkish Conference (ATC) – American Turkish Conference’da Türk savunma sanayii firmalarına kendilerini daha yakından tanıtma imkanı sağlayarak olumlu atmosfere katkı sağlayacağız. Türkiye ile ABD arasında belirlenen 100 milyar dolarlık ticaret hacmi için önümüzdeki dönemde atacağımız ilk adım, 19-20 Eylül tarihlerinde düzenlenecek 13. Türkiye Yatırım Konferansı olacak. Ev sahipliğini Goldman Sachs’ın üstleneceği Yatırım Konferansı’nın ilk gününde Hazine ve Maliye Bakanımız Mehmet Şimşek ile Merkez Bankası Liderimiz Hafize Gaye Erkan’ı ABD’nin önde gelen finans çevreleri ile bir araya getireceğiz. İkinci gün ise Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan ile Fortune 100 listesinde yer alan 25 Amerikan şirketinin CEO’larını Yuvarlak Masa toplantısında bir araya getireceğiz. 2022’de ABD’nin dünyadan ithalatının 2020’ye göre yüzde 40 artarken, Türkiye’den yaptığı ithalatın yüzde 75 gibi çok hızlı arttığını belirten Yalçındağ, “Çin, Hindistan, Brezilya ve Vietnam’dan artan mal talebi. Suudi Arabistan dışında Türk mallarına olan talep arttı. altında 2020 yılında ABD’nin en çok ithalat yaptığı 29. ülke olan Türkiye, 2022 yılında 25. sıraya yükseldi. ABD’de talep artışı en çok altın ve mücevherat, makine ve otomotiv sektörleri olurken, her segmentten ihracatımız 1 milyar doları aştı. 1,3 milyar doları aşan ihracatıyla Haziran ayında Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ikinci ülke olan ABD’ye ihracatımızın 2022 yılına göre düşük kalsa da 30 milyar doların üzerinde kalacağına inancımız tamdır. başta Türk Hava Yolları (THY) olmak üzere firmalar hem ihracatımızı artırmak hem de Türk mallarını ABD pazarına daha uygun bir şekilde tanıtmak için 150’den fazla fuara katılıyor ve başta South by Southwest olmak üzere birçok fuara firmalarımızla katılmayı planlıyoruz. iş adamı.”
“Devlet yetkilileriyle yaptığımız görüşmelerde Çin’e alternatif pazar olarak kendimizi konumlandırıyoruz”
Yalçındağ, Amerika’nın tek bir ülke olarak düşünülemeyecek kadar büyük olduğunu ve çok güçlü bir ekonomiye sahip olduğunu belirtti. TAİK Devlet Komitesi yapımızla bu ticari bağları dört koldan destekleyeceğiz. Dünyanın en büyük on ekonomisinden ikisi konumunda, biri dijital teknolojiye aç enerji segmentinde ABD’den farklı olarak dünyada yalnızca Kaliforniya ve Teksas öne çıkıyor. Her iki ülke için oluşturduğumuz komitelerle Türk firmalarını bu bölgelerde daha proaktif hale getirmeyi hedefliyoruz. Bunların yanı sıra Florida, Illinois, Massachusetts, New York, Tennessee ve Virginia’da eyalet komitelerimiz var ve bu eyaletlerde konut (inşaat), sağlık, eğitim ve finans dalları Türk firmalarının ilgisini çekmeye devam ediyor. Eyalet bazında ihracatlarımızda Texas, New Jersey, California, Florida ve Georgia; Türkiye’nin 1 milyar doların üzerinde ihracat yaptığı, Türk eserlerinin daha fazla devlete tanıtıldığı ve her bir devlete 1 milyar dolar ihracat yapabildiğimiz ülkeleri göz önüne alırsak, ABD pazarının Türkiye için potansiyelini daha iyi kavrayabiliriz. İl yetkilileri ile yaptığımız görüşmelerde Çin’e alternatif bir pazar olarak kendimizi konumlandırıyoruz. Bunun olumlu getirisini şimdiden görmeye başladık” dedi.